Vilken webbyrå väljer du?

Om du som företagare vill köpa en ny hemsida kan du få offerter från några tusenlappar till det
tiodubbla. Det kan vid en första anblick se konstigt ut att priset skiljer så mycket men det är även stor skillnad i kompetens. En webbutvecklare i Göteborg listar följande punkter på sin blogg gällande val av webbyrå.

Mall eller från grunden?

Det finns mängder av smidiga mallar att använda när en hemsida byggs. Byggs sidan i WordPress är dessa tillgängliga direkt i systemet och därmed kan man ladda hem passande mall och bygga upp hemsidan. Att utgå från mall kan vara en snabb och smidig lösning. Men samtidigt bör man vara medveten om dess begränsning.

För det första innebär mallbygge att hemsidan kommer se ut som många andra webbplatser.
Visserligen med unik text och unika bilder men när struktur och layout är för lika på många
webbplatser kommer företaget inte upplevas unikt. Det kan helt enkelt kännas billigt. För det andra kan det vara svårt att anpassa sidan när detta behövs. Vad händer om du vill ha färger, layout eller funktioner som mallen inte hanterar?

Ingår det SEO?

Det finns allt för många webbutvecklare som inte alls är insatta i SEO (synlighet på Google). När
hemsidan byggs kan det göras på ett sätt som är direkt ”skadligt” för denna synlighet. Om man sedan vill synas bättre på Google behöver en ombyggnation genomföras på webbplatsen.
Då är det bättre att anlita en webbyrå som har SEO i en paketlösning. De bygger sidan och jobbar med SEO samtidigt vilket ger synergieffekter i arbetet.

Vem kan uppdatera?

Att kunna uppdatera och ”äga” sin hemsida själv är viktigt. Det kan låta smidigt att webbyrån har allt ansvar men det brukar kosta en hel del och dessutom har du svårt att byta webbyrå om du skulle önska. Att du själv kan uppdatera och se över din sida innebär däremot inte att måste göra det. Självklart kan du köpa in tjänsten men då är det ändå du som har valet hur du vill göra.