Blogg

Hur du marknadsför produkter och tjänster på bästa sätt

En av de svåraste aspekterna av att börja erbjuda nya tjänster eller produkter är att se till så att omvärlden blir medveten om det. Du måste nå rätt målgrupp och säkerställa att folk får upp intresset för det som du har att bjuda på. I den här artikeln ska vi förse dig med råd och guida dig åt rätt håll så att potentiella kunder har möjligheten att hitta ditt företag.

Starta upp en egen hemsida

Ett samla produkter eller tjänster i en händig webbutik är alltid en bra början. Inte får detta bara ditt företag att se mer professionellt ut, utan hemsidan kan även agera som ett sätt att informera kunder om hur tjänsterna fungerar. Samtidigt kan du lägga till kontaktinformation så att besökare snabbt och enkelt kan nå kundtjänsten. Att ha allting samlat på en sida är med andra ord ett ypperligt val.

För att besökare ens ska kunna ta sig fram till din sida behöver du dock ett webbhotell som tillåter sidan att lagras på en serverplats. Du kan hitta webbhotell här genom att jämföra leverantörer och välja den varianten som känns lämplig för dig. Webbhotell behöver inte kosta mer än si sådär 5 – 100 kronor i månaden, och du slipper därför att oroa dig för dyrt underhåll.

Var aktiv på sociala medier

Förutom att ha en egen hemsida och att betala för ett webbhotell är det viktigt att också vara aktiv på andra hemsidor. Vi pratar mer specifikt om sociala medier i form av bland annat Instagram, Facebook och Twitter. Här kan du marknadsföra dina produkter och tjänster utan att ens behöva betala en krona.

Se till så att du regelbundet lägger upp kampanjer och erbjudanden samtidigt som du exempelvis kan anordna tävlingar. Kanske delar du ut en gratisprodukt till en slumpmässig användare som gillar och delar ditt inlägg. Resultatet blir att det dras mer trafik till dina sociala medier, ett äkta framgångsrecept!

Rikta dig till rätt publik

När du väl har skapat en sida, betalat för ett webbhotell och startat upp konton på diverse sociala medieplattformar har vi ett sista tips. Nu gäller det att vända dig till en passande målgrupp. Varje gång du gör reklam för tjänster eller uppdaterar produktinformation på din hemsida bör du ta hänsyn till vem som kommer att läsa informationen. Är det ungdomar, vuxna eller seniorer? Riktar du dig till privatpersoner eller företag? Vad du svarar påverkar språket som du bör använda när du berättar om alla dina erbjudanden.

Om du är väl medveten om vem din målgrupp är kan Influencer marketing göra susen. En nätkändis kompenseras då för att göra sponsrad reklam för dina produkter eller tjänster. Säljer ditt företag exempelvis kläder? Då kan du vända dig till en modeinfluencer som kommer att kunna dela ditt budskap med sin publik via influencer marketing. Börja redan idag med att bygga upp en sida, hitta ett webbhotell och att marknadsföra dina produkter på ett smart sätt!