Blogg

Digital marknadsföring i spelindustrin: Så har den påverkat industrin

Inom marknadsföring har digital marknadsföring länge påtalats som den revolutionerande formen av marknadsföring som har förändrat många branscher. Denna påstående är särskilt sant för spelbranschen, där företagen har övergett traditionella marknadsföringskanaler till förmån för att fokusera mer på digitala plattformar.

I denna artikel kommer vi att ta en djupgående titt på:

  • Hur digital marknadsföring har påverkat olika branscher inom spelindustrin.
  • På vilka sätt företag använder digital marknadsföring för att nå ut till konsumenter.
  • Följ med oss för att dyka in i världen av digital marknadsföring inom spel och upptäck hur det har förändrat metoderna för företag inom den sektorn.

En introduktion om digital marknadsföring i spelindustrin

Spelindustrin är ett utav de snabbast växande sektorerna i världen. Faktum är att bara i Sverige omsatte spelbolagen 58,9 miljarder kronor 2021, en ökning med 70% från året innan. Mycket av tillväxten är tack vare digital marknadsföring.

För den som inte vet innebär digital marknadsföring att man använder digitala kanaler, såsom webbplatser, sökmotorer, sociala medier, för att marknadsföra en produkt eller tjänst. Till skillnad från traditionella kanaler som exempelvis marknadsföring på tv-kanaler och i tidningar, är digital marknadsföringskanaler ett relativt kostnadseffektivt sätt att skaffa nya kunder samtidigt som man vårdar relationer med befintliga kunder.

Genom att använda digitala marknadsföringsstrategier kan spelutvecklare till exempel:

Skapa kampanjer som fokuserar på specifika mål, till exempel att öka varumärkesmedvetenheten eller öka försäljningen.

Analysera data för att spåra användarnas engagemang och optimera sina kampanjer för bättre resultat.

Nå ut till en större publik än någonsin tidigare, exempelvis genom att rikta in sina kampanjer på specifika demografiska eller geografiska områden.

Utnyttja sociala medieplattformar och andra digitala kanaler bygga relationer med sina kunder och skapa varaktig lojalitet bland spelare.

Utöver dessa fördelar kan digital marknadsföring också hjälpa spelutvecklare att förbättra sin spelupplevelse, framförallt genom att analysera både data och recensioner för att skräddarsy sina spel efter spelarnas intressen och preferenser.

Vilka typer av spelbranscher använder digital marknadsföring?

Digital marknadsföring blir ett allt viktigare verktyg för spelindustrin. Det låter dem nå ut till en bredare publik, kommunicera med sina kunder och marknadsföra sina produkter. Från mobilspel till konsolspel, alla typer av spelindustrier drar idag nytta av digital marknadsföring. Det inkluderar även organisationer som, spelutvecklare och spelutgivare inom datorspel till och med eSports-företag.

Ett utav de bästa exempel i denna mening är iGaming-branschen. För den som inte vet om denna branschen, så vill vi rekommendera dig att SveaCasino har bra guider där du kan lära dig om vilka typer av spelbolag som är verksamma inom branschen. Generellt avser detta den del av spelbranschen som sysslar med spel och vadslagning som genomförs online, via internetbaserade plattformar. Vilket inkluderar online casinon, poker, sportspel och andra skicklighetsspel.

I nästa avsnitt kommer vi att fördjupa oss i de former av digital marknadsföring som används inom spelindustrin och hur dessa kanaler påverkar branschen.

Vilka former av digital marknadsföring används i spelindustrin?

Inom spelbranschen är det vanligt att använda flera olika former av digital marknadsföring för att nå en bredare publik, var och en med sina fördelar och syften. Nedan följer en mer detaljerad beskrivning av de vanligaste formerna av digital marknadsföring:

Sökmarknadsföring/SEO

En vanlig metod inom iGaming branschen är att använda sökmotoroptimering (SEO) för att få högre rankning på sökmotorresultatlistor som Bing och Google. Genom att optimera sin hemsida och skapa relevant innehåll, såsom välutvecklade bonusguider och intressanta artiklar om spelstrategier, kan spelbolagen öka trafiken till sin hemsida och i slutändan öka sin kundbas.

Sociala medier-marknadsföring

Sociala medier-plattformar såsom Facebook, Twitter, Instagram, TikTok, används flitigt av spelutvecklare för att skapa en närvaro och relation med sina kunder. Bland annat använder spelbolagen dessa plattformar för att svara på frågor från sina spelare, ta del av direkt feedback och även bygga lojalitet och tillit genom exempelvis dela personliga inlägg eller videos från deras medarbetare.

Influencer-marknadsföring

I spelindustrin har innehållskreatörer/influencers blivit viktigare för digital marknadsföring. Till exempel lyckades Uppsala- spelltillverkaren Wehype fyrdubbla sin omsättning på ett år genom samarbete med influencers. Samarbeten med välkända influencers gör det möjligt för spelutvecklare nå en ut till en bredare publik och bygga ett större intresse för deras spel. Dessutom kan influencers öka varumärkesmedvetenheten och engagera spelare på ett mer personligt sätt genom att dela sina personliga åsikter om spelet till deras följare.

E-postmarknadsföring

E-postmarknadsföring är en annan viktig marknadsföringskanal för spelutvecklare. Genom att skicka ut nyhetsbrev och marknadsföringsmeddelanden till en e-postlista kan spelutvecklare hålla sina kunder uppdaterade om nyheter, evenemang, såväl som personliga erbjudanden om nya bonusar eller viktiga reor.

Sammanfattning

I denna artikel har vi gått in på djupet kring hur den digital marknadsföringen inom spelindustrin har blivit en allt viktigare faktor inom den snabbt växande spelmarknaden. Spelutvecklare, spelutgivare, såväl som i-Gaming branschen drar idag nytta av flera olika typer av digital marknadsföring, inklusive SEO, sociala medier och influencer- marknadsföring. Dessa digitala kanaler möjliggör skräddarsydda kampanjer, dataanalys för optimering och kundrelationer via digitala plattformar. Oavsett hur världen kommer se ut i framtiden – så är det glasklart att digitalmarknadsföring kommer fortsätta sätta sig djupa spår på spelbranschen.