Blogg

Begagnad Kia Rio III – en bra idé?

Fjärde generation av Kia Rio är nu ute till salu, och alla vet att Kio Rio är en bra prisvärd bil. Men är det en bra idé att köpa en tredje generationens Kia Rio på en sajt som till exempel Blocket?

Kort om Kia Rio:

NamnKia Rio
GenerationIII
Tillverkas avKia
Kan köpas begagnadVia Blocket eller en valfri återförsäljare 

Mer om Kia Rio III

Den tredje generationen Rio, med den interna beteckningen UB, kom ut på marknaden 2012 och ersatte då den tidigare modellen. Den senare var dock inte en typisk representant för B-segmentet, utan snarare något mellan denna och kompaktklassen. I och med den tredje upplagan har tillverkaren dock beslutat att rikta in sig direkt på småbilskategorin.

För att konkurrera med traditionella modeller som VW Polo, Skoda Fabia, Opel Corsa eller Ford Fiesta var Rio tvungen att erbjuda modern teknik. Men alltför innovativ teknik fungerar sällan som tillverkaren vill från början. Koreanerna har valt en kompromiss. Så från början erbjöd Rio ESP, sex krockkuddar, nyckellös instigning och strålkastare med dubbla ljuskällor som standard. Den högre versionen hade till och med strålkastare av projektortyp med LED-dagsljus. Lägg därtill den sjuåriga garanti som erbjuds och du hade en mycket bra produkt.

Motorn i Kia Rio III

Rio var dock avsedd att vara en global modell. Säkert är det därför som den fick nöja sig med en tekniskt enklare bensinmotor. Den vanliga direktinsprutningen av bensin i kombination med turboladdning erbjöds alltså aldrig för den här bilen. Men i dag, flera år senare, är detta snarast något bra. Ria-motorerna är alltså fria från kolavlagringar i insuget eller på insugningsventilerna, och från farlig utspädning av oljan med bensin om man kör korta sträckor.

Begagnad Kia Rio

Priser på Kia Rio begagnad enligt Eurotax:

  • Kia Rio 2014: 1.1 CRDI/55 kW, 165 220 km – 43 000 kr
  • Kia Rio 2017: 1.25 CVVT/62 kW, 69 127 km – 52 000 kr
  • Kia Rio 2015: 1.25 CVVT/63 kW, 51 531 km – 71 000 kr

Den som är intresserad av en begagnad Rio kan välja mellan de två fyrcylindriga motorer som erbjuds. Den bättre av dessa två är den mindre 1,25-litersmotorn, utrustad med Kia Rio 1.25 CVVT på båda kammarna. Detta är den fyrcylindriga från den modernare Kappa-serien.

Detta gör också motorn lämplig för konvertering till gasol, även om det förmodligen inte är många som kommer att göra det i en så liten bil. Effekten på 63 kW, senare 62 kW, räcker för pigg körning även utanför staden. Den har dock ”bara” en femväxlad växellåda, men det spelar inte så stor roll i praktiken.

Den större 14-taktsmotorn är baserad på Gamma-serien och är således en äldre motor från 2000-talets första decennium. Tillverkaren föreskriver en kontroll av ventilspelet efter 90 000 km. Behovet av att justera spelet uppstår dock oftast senare och tyvärr är det inte lätt att genomföra.

Kia Rio 1.4 test

När 1.4 testades hos Kia Rio 2018 upptäcktes det att många upplevde besvär med knackande ljud. Det mesta av motorns knackande eller ryckande orsakades av att kontrollenhetens programvara inte var uppdaterad, vilket säkert är utrett vid det här laget. Gnissel från bakaxeln beror mestadels på de övre stötdämparfästena, med stabilisatorstången framtill. Kia Rio automat kan betraktas som en exemplariskt hållbar bil trots endast genomsnittligt korrosionsskydd.

Vid begagnatköp bör man fokusera på chassit och särskilt bränsletanken. Detta är inte av plast utan plåt, och om inte den tidigare ägaren har applicerat regelbunden målning kommer den att vara mer eller mindre rostig.

Kia Rio – problem

Följande problem är vanliga hos begagnade Rio-bilar:

  • Ryckande bensinmotorer och svåra starter hos Kia Rio 2019
  • Ventilen på 1.4 CVVT-motorn: svår att byta och därför dyrt. Och glöm LPG-konverteringar, för vilka 1.4 CVVT är helt olämplig.
  • Metalltank: Rio är en av de få moderna bilar vars bränsletank inte är av plast utan av metall. Nackdelen är korrosion, vilket också gäller för chassidelarna.